Skrivet av Martin Ågren 2024-04-13
SCB har registrerade uppgifter om Sveriges företag. Dessa uppgifter hämtar SCB in från de uppgifter som nya företagare registrerar in hos Verksamt.se i samband med att företaget startas.
Exempel på uppgifter som kan lagras hos SCB: Företagets organisationsnummer, personnamnet på enskild näringsidkare, telefonnummer (om telefonnumret registrerades av företagaren hos Verksamt.se i samband med företagets registrering), postadress.
Vissa privata aktörer (företagsregister) inhämtar automatiskt uppgifter om företag från SCB:s företagsregister. Det innebär att om ett privat företagsregister har felaktig uppgift registrerad för ditt företag, så kan det vara så att du behöver ändra uppgift via Verksamt.se, så att det privata företagsregistret får in önskad info från SCB i nästa skede. I vissa fall kan det vara möjligt att ändra/radera uppgift om man talar direkt med SCB.
Varför skulle man vilja radera företagets telefonnummer hos SCB? Här är ett scenario. Antag att du ursprungligen registrerade ett bolagsnamn kopplat till din enskilda näringsverksamhet. I samband med registreringen registrerade du även företagets mobilnummer hos Verksamt.se (låt oss kalla numret för telefonnummer 1).
I ett senare skede registrerade du ett andra företagsnamn (hos Bolagsverket) för din enskilda näringsverksamhet. Men du använder telefonnummer 2 till det andra företagsnamnet.
Detta ledde i sin tur till att ett privat företagsregister (exempelvis Proff.se) automatiskt inhämtade andra företagsnamnet kombinerat med telefonnummer 2. Detta är förstås inte önskvärt för dig som företagare, eftersom fel telefonnummer då visas för ditt ena företagsnamn.
I detta fall skulle du kunna lösa problemet på detta sätt:
Ring SCB på telefonnummer 010-479 40 00 (och be att få bli kopplad till Uppgiftslämnarservice) eller ring direkt till Uppgiftslämnarservice: 010-479 60 65.
Du pratar nu med Uppgiftslämnarservice hos SCB. Förmodligen kommer de behöva koppla dig vidare till Registervården/Företagsregistret eftersom detta typ av ärende är hyfsat ovanligt. Det går inte att ringa Registervården/Företagsregistret direkt och det var därför du först behövde kontakta Uppgiftslämnarservice.
Be att Registervården raderar företags telefonnummer från SCB:s register. Nackdel med denna lösning: Vissa privata företagsregister kommer lista dina företag utan något telefonnummer. Fördel med denna lösning: Inga privata företagsregister kommer (förhoppningsvis) inte lista dina företag med fel telefonnummer, åtminstone. Detta är ett bättre alternativ eftersom du sannolikt inte vill att fel uppgifter ska visas online, för dina företag.
Ha tålamod. Det kan exempelvis ta någon dag innan telefonnumret har försvunnit ur SCB:s register (trots att telefonnumret togs bort "direkt" ur SCB:s register när du talade med dem. Sedan kan man räkna med att det tar ytterligare någon vecka innan ändringen slår igenom hos privata företagsregister.
Sök i CSB:s företagsregister för att se att telefonnumret har försvunnit utåt nu. Det vill säga, besök: Cfarnrsok.scb.se och skriv ditt organisationsnummer med 10 siffror i sökrutan och klicka sedan på knappen Sök. Sidan blinkar då till och längre ner på sidan kan du se ditt företag.
Lägg till företagets telefonnummer manuellt i efterhand hos de privata företagsregister som tillåter att detta görs manuellt.
Observera att en ännu bättre lösning hade varit att ha verksamheterna registrerade på två olika besöksadresser. Du hade du kunna haft två olika registreringar hos SCB vilket hade inneburit en bättre separering av företagsnamnen. På sikt så kan det vara värt att omvandla ena verksamheten till ett aktiebolag, så får du två helt separata organisationsnummer med två olika registreringar hos myndigheter och privata företagsregister. Det blir en tydligare separering för kunder och även för sökmotorer.